بسم الله الرحمن الرحيم

Friday, June 7, 2013

CIKGU SUMBER ILMU


Orang yang dihormati cikgu,dia akan berakhir sebagai cikgu. “la,macam mana pulak tu? Aku tak nak jadi cikgu. Aku nak jadi usahawan. Nak jadi angkasawan”. Sebenarnya,semua orang adalah cikgu ataupun guru. Bila dah dewasa,semua orang adalah cikgu pada orang lain. setiap yang mengajar tu,cikgulah. Takkan esok anda taknak mengajar satu perkara pun pada anak anda. Ha,bila mengajar tu maknanya cikgulah. Walaupun tak bergaji secara pasti,yang jelas setiap orang asalkan dia pernah mengajar,dia adalah cikgu. Anda yang masih sekolah pun macam saya kalau ajar kawan-kawan,kiranya dah jadi cikgulah tu secara tak rasmi. Hehe (:

Oleh sebab itu,setiap orang kene hormati cikgu. Kalau tidak,dia tak boleh jadi cikgu. Amboi,sekarang tak nak hormati cikgu,tapi esok nak dihormati sebagai cikgu. Mana ada jalan? Anda kene hormati dulu cikgu dan baru boleh jadi cikgu yang dihormati. Hidup ini bertimbal balik. Sekarang buat tak kisah pada cikgu,derhaka pada cikgu dan lawan cakap cikgu,esok anak murid buat yang sama pada anda.

Nak berkat hidup,jaga lima elemen ini. Nombor satu ALLAH.,kedua NABI.,ketiga IBUBAPA.,keepat GURU dan kelima DIRI SENDIRI. Kalau jaga kelima-lima elemen ini,selamat hidup. Kalau tak jaga,jangan harap nak hidup selamat. Petaka sepanjang masa.

Lebih2 pada cikgu. Berkat hidup banyak bergantung pada IBUBAPA dan CIKGU. Nak pandai tapi kalau derhaka pada cikgu,selalunya kandas. Kalau tak kandas pun,nanti bila dah dewasa kandas hidup. Dalam kata lain,tak berkatlah. Nak Berjaya,nak jadi manusia luar biasa bagus dan hebat sekali,jaga hati cikgu dan selalu minta doa daripada cikgu. Faham tu semua?

Di kesempatan ini saya NAJIHAH BT SUBLE nak mengucapkan SELAMAT HARI GURU kepada semua guru di seluruh dunia terutamanya cikgu 4E yang sporting habis (: 


No comments:

Post a Comment